Recension: Cloverfield

Cloverfield.

Hypen kring J.J. Abrams-producerade Cloverfield var smått hysterisk ett tag, i samband med släppet av den mystiska första teasertrailern och diverse ledtrådar på nätet. Sen mattades det av lite grann, men att det var en intressant film bekräftades av den längre trailern som släpptes i november. Nu är den här, och visst är det lite ”Godzilla möter Dogma-manifestet”.

Hela filmen presenteras som en video som hittats i omårdet som ”tidigare kallades Central Park”. Bandet börjar med förberedelser inför en fest: Rob ska flytta till Japan för att jobba och hans kompisar arrangerar en farvälfest. Vi får en skiss över inbördes relationer, som inkluderar en del romantiska fnurror, innan festligheterna avbryts av ett sjujäkla brak. Gästerna störtar upp på taket och ser en enorm explosion på centrala Manhattan. De flyr ner på gatan lagom till att Frihetsgudinnans avhuggna huvud kommer flygande.

Rob har fått ett paniksamtal från Beth, tjejen han är intresserad av, och försöker tillsammans med en handfull kompisar nå hennes lägenhet som olyckligtvis ligger mitt i katastrofområdet. Det blir ingen lätt promenad, förstås.

Det som skiljer Cloverfield från de flesta andra monsterfilmer är att den helt och hållet är subjektivt filmad. Robs brorsa har lånat hans DV-kamera för att dokumentera festen men tröttnar och överlåter den till kompisen Hud, som fortsätter att dokumentera hela kvällen. Det betyder massor av skakiga och fladdriga bilder, och den som tyckte att Blair Witch Project var sjösjukeframkallande får hålla i hatten för här svajar det stundtals betydligt mycket mer.

Men det är definitivt effektfullt. Monsterfilmer mår som bekant bäst av att man inte får se för mycket av monstret, och här bjuds vi under större delen av filmen bara på skymtar av besten vilket gör den än mer fascinerande. Att servera det hela som en hemvideo bidrar till intensiteten – det ger en känsla av ögonvittnesskildring, att själv befinna sig mitt i händelsernas centrum.

Det är givetvis helt rätt tänkt i en tid då hemmagjorda inspelningar ligger till grund för åtskilligt i underhållningsväg både på webben och i tv. Stundtals tänker jag att ingen som befann sig i en livsfarlig situation skulle filma allt på samma vis som Hud gör – men sen slår det mig att det förmodligen är precis vad han skulle göra, i förhoppningen att tjäna storkovan genom att sälja klippen eller bli kändis på YouTube.

Det är bra tempo, underhållande och spännande, och de okända skådisarna agerar på ett passande naturalistiskt sätt. Visuellt är det mer effektivt än njutbart, men specialeffekterna är väldigt snyggt integrerade i de röriga bilderna. Det som gör det här till en film värd att se (eller höra) på bio är faktiskt ljudspåret: Det förekommer ingen musik i filmen (annat än de låtar som spelas i bakgrunden på partyt) men man har lagt åtskilligt krut på ljudeffekter som får hela salongen att vibrera. Det är stundtals riktigt mäktigt.

Andra bloggar om , , ,